مقالات درب ضد حریق

انواع درب ضد حریق

انواع درب ضد حریق

درب‌های ضد حریق درب هایی هستند که از طریق آن‌ها می‌توان جلوی پیشگیری آتش و نفوذ آن به قسمت‌ های گوناگون ساختمان و ایجاد خسارت های زیاد را گرفت. در این مقاله می‌خواهیم راجع‌ به انواع درب ضد حریق صحبت کنیم.  درب هایی که گاهاً براساس سفارش و درخواست مشتری ساخته می‌شوند.

انواع درب ضد حریق

در ب ضد حریق دارای یک درب و دو درب می باشد.

درب ضد حریق از یک ورق فلزی و فولادی ساخته می‌شود که دارای دستگیره ساده بوده  و همراه با یک جک و لولا می‌ باشد.

 درب ضد حریق تک درب

این مدل از درب های ضد حریق در میان مدل‌های گوناگون درب بیشترین متقاضی را دارند. از نظر اندازه می‌توان گفت که درب ضد حریق عرضی نود و دو سانتی‌متری داشته که براساس درخواست مشتری به صد و بیست سانتی‌متر هم می‌رسد و ارتفاع معمولی که برای این درب لحاظ می‌شود دویست سانتی‌متر به‌صورت حداقلی و درصورتی‌که مشتری تمایل به درب با ارتفاع بیشتر داشته باشد تا دویست و چهل متر نیز ارتفاع آن می‌رسد.

درب ضد حریق دو درب

دومین مدل درب‌های ضد حریق از دو درب برخوردارند. این درب ها نیز از فلز و فولاد ساخته می‌شوند و ساختار ظاهری آن‌ها به این صورت است که دو لنگه درب دارند. درب‌های دو لنگه را در مکان‌هایی به‌کار می‌برند که دهانه آن‌ها براساس استانداردهای معمول آتش‌نشانی برای درب‌های تک لنگه کاربرد ندارند.

درب ضد حریق ساخته‌شده از چوب

متریال مؤثر و کاربردی این درب چوب هست. در واقع این درب‌ ها درب های وارداتی هستند؛ زیرا در ایران کارخانه تولید درب ضد حریق چوبی وجود ندارد. از نظر ابعاد و اندازه می‌توان گفت که این درب‌های ضد حریق چوبی نیز مانند درب‌های ضد حریق فولادی تک لنگه هستند با توجه به این‌که این درب‌ها از چوب ساخته می‌شوند ظاهر زیبا و منحصربه‌فردی دارند.  درون درب ضد حریق چوبی هم جک و لولا و دستگیره و نوار دود بند تعبیه شده‌است.

درب ضد حریق دارای شیشه

در  انواع درب ضد حریق اشاره به درب های ضد حریق شیشه دار نیز ضروری به نظر می رسد. این مدل از درب‌ های ضد حریق ازنظر ساختار و نمای ظاهری مانند درب‌های فولادی یک و دو لنگه هستند. فقط تمایزی که بین این مدل از درب و درب های دیگر هست همان شیشه‌ای هست که درون این درب‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. وجود شیشه بر روی این درب ضد حریق باعث می شود که در مواقع آتش‌سوزی کاربران بتوانند میزان پیشروی آتش و نزدیک شدن آن به درب را مشاهده کنند. کارایی دیگری که نصب شیشه درون این درب‌ها دارد استفاده از نور طبیعی برای روشن شدن محیط می‌باشد.

درب ضد سرقت فولادی با طرح چوب

در  انواع درب ضد حریق درب هایی وجود دارد که شکل چوب هستند ولی فلزی و فولادی می باشند.  در واقع درب هایی که از فلز ساخته می‌ شوند و‌ هم به‌ صورت یک لنگه و هم به‌صورت دو لنگه موجود می باشند. درون این درب ها از فلز بوده ولی با توجه به روکش‌های چوبی که بر روی فلز  می‌زنند به آن ها درب های ضد حریق طرح چوب می گویند.

دلیل استفاده از درب های ضد حریق

امکان نشتی و آتش‌سوزی در ساختمان ها وجود دارد. آتش‌سوزی که می‌تواند به دلایل مختلف مثل اختلالات برقی نشت گاز و عوامل زیادی به وجود آید.

به‌ همین منظور برای این‌ که آتش‌سوزی به طبقات مختلف سرایت نکند و همه ساختمان را در بر نگیرد از درب های ضد حریق می‌توان استفاده کرد.

این درب ها دارای ساختاری هستند که مانع از انتشار آتش و گسترش یافتن آن می‌شوند. علاوه بر این‌ که این درب‌ها جلوی پیشروی آتش را می‌گیرند مانع از انتشار دود هم می‌شوند. چنانچه دود در محیط منتشر شود؟ دود ممکن است که به ریه افراد ساکن در ساختمان نفوذ پیدا کرده و خفگی ایجاد کند. به‌همین دلیل وجود انواع درب ضد حریق از موانع بزرگ برای منتشر شدن دود در فضای ساختمان می‌باشد.

در واقع وجود درب‌های ضد حریق در ساختمان‌ها باعث می‌شود که امنیت ساختمان چندین برابر افزایش پیدا کند. از این رو نیاز است که در تمامی ساختمان‌های موجود با کاربری‌های گوناگون حتماً از این درب‌ها استفاده شود.

کاربردهای درب ضد حریق

در محیط‌ های مسکونی و کاری متفاوت می‌توان خز درب ضد حریق استفاده کرد.

ولی عموماً در کسب‌ و کارهای بیشترین استفاده را دارد که آتش‌سوزی در آن‌ ها زیاد است.

مثل کارخانه‌های پتروشیمی که به‌طور دائم با مواد سوختی سر و کار دارند یا کارخانه‌های حفاری نفت و گاز از جمله پرمصرف‌ترین مراکزی هستند که از درب ضد حریق استفاده می‌کنند.

این درب در صنایع نظامی نیز بسیار کاربرد دارد؛زیرا صنایع نظامی نیز با موادی سروکار دارند که احتمال آتش‌سوزی زیادی دادند. برای بالا بردن ایمنی بیمارستان‌ ها و آزمایشگاه ها نیز از انواع درب ضد حریق استفاده می‌کنند.

علاوه‌بر این در کلیه صنایع غذایی مثل کارخانه هایی که به تولید صنایع غذایی مشغول هستند نیز حتماً قسمت‌هایی از این کارخانه‌ها به درهای ضد حریق مجهز می‌باشد.

کلام‌آخر

درب ضد حریق کالای ایمنی منحصربه‌فردی است که از طریق آن می‌توان تا حدود زیادی از خطرات و آسیب‌های ناشی از حریق گرفتگی جلوگیری کرد. تولیدکنندگان و سازندگان، درب‌های ضد حریق را براساس استانداردها و شرایط موجود به انواع گوناگون و با متریال‌های مختلف می‌ سازند.

به‌ همین منظور ما می‌توانیم در بازار درب‌های ضد حریق تک دربه، درب‌های ضد حریق دو لنگه درب های ضد حریق چوبی و فلزی را مشاهده کنیم. هر مشتری می‌تواند براساس سلیقه خود و مدل ساختمان و نوع فعالیتی که به آن مشغول هست به شرکت‌های سازنده درب ضد حریق سفارش درب با طرح منحصر به‌ فرد و ایده‌آل خود را بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *